Vid driftstörning

Har du ingen ström hemma?
Gå igenom checklistan nedan innan du kontaktar oss för en felanmälan!
Du har helt spänningslöst
Kontrollera om möjligt om grannen eller utomhusbelysning i området har spänning. Är även grannen utan spänning är troligen felet på elnätet utanför din egen fastighet. Innan du kontaktar Bjärke Energi, kontrollera följande:
- Finns jordfelsbrytare – kontrollera om den löst ut.
- Om jordfelsbrytaren har löst ut, försök slå till den.
Löser jordfelsbrytaren ut igen – följ instruktionerna nedan:
- Skruva ur alternativt slå från säkringarna i centralen.
- Slå till jordfelsbrytaren.
- Skruva i alternativt slå till säkringarna en och en tills jordfelsbrytaren löser ut igen.
- Skruva ur alternativt slå ifrån den säkring som förorsakade att jordfelsbrytaren löste ut.
- Kontrollera apparater anslutna på den grupp som orsakade att jordfelsbrytaren löste ut. Vanlig felkälla är utomhusbelysning som utsatts för fukt.
- Om du inte hittar felet själv, kontakta en auktoriserad elinstallatör.
Du har strömavbrott på vissa ställen i bostaden
- Kontrollera i första hand säkringarna i gruppcentralen.
- Kontrollera därefter huvudsäkringarna (vanligtvis placerade vid din elmätare).
- Om inget syns på huvudsäkringarna, slå ifrån huvudbrytaren.
- Flytta sedan säkringarna ett steg.
- Slå till huvudbrytaren och kolla om felet har flyttat sig (då borde andra delar av huset bli spänningslöst).
- Om felet flyttat sig är en av huvudsäkringarna trasig.
- Byt i så fall den trasiga säkringen.
- Om säkringen fortsatt går, kontakta en auktoriserad elinstallatör.
Om inget av ovanstående hjälper
Är du elnätskund hos Bjärke Energi, ring oss och gör en felanmälan.
Du kontaktar oss på telefon 0322 – 650 515