Dina vanligaste frågor

FRÅGOR OM ELNÄT

  • Varför får jag min faktura för elnätsabonnemanget från BestEl?

Vi samfakturerar med BestEl. Eftersom vi dessutom är delägare i BestEl har vi ju redan gemensam kundtjänst vilket underlättar för er kunder.

  • Jag ser över min ekonomi och undrar var jag kan se hur mycket jag har betalt för min el det senaste året?

På Mina sidor kan du enkelt se dina gamla fakturor. Du klickar på länken Mina sidor via Bjärke Energis hemsida och loggar in med bank-ID eller lösenord.

  • Vad är det för skillnad på elnät och elhandel?

Din elkostnad består av två olika delar; elnätsabonnemanget och ett elhandelsavtal. Kostnaden för elnätsabonnemanget betalar du till det elbolag som äger elnätet där du bor och elhandelsavtalet har du med energibolaget du valt att köpa elen av.  Bjärke Energi äger ledningarna som elen transporteras i och vi tar betalt för drift, underhåll och förstärkning av nätet. Vi säkerställer helt enkelt att elen kommer hela vägen hem till dig. Elhandelsavtalet kan du däremot teckna med valfritt elhandelsbolag. De tar betalt för den el du använder och det är i ditt elhandelsavtal som du avgör om du vill ha ett rörligt eller fast elpris. Se vår film här på hemsidan som förtydligar detta https://www.bjerke-energi.se/kundservice/

  • Kan jag få avbrottsinformation på sms?

Ja! Vi skickar ut information om kommande avbrottsarbeten via både mail och sms. Se över dina kontaktuppgifter på Mina Sidor. I mån av tid skickar vi också ut information under pågående avbrott.

  • Jag ska sälja min villa. Vad behöver jag tänka på när det gäller elen?

Anmäl ägarskiftet i så god tid som möjligt till oss. Vi behöver datum samt kontaktuppgifter till den nya ägaren för att sätta över elabonnemanget på dem. Vi kommer att skicka ett elektroniskt meddelande till din elhandlare om att ett avslut är på gång men du ska alltid kontakta även dem för att avsluta ditt elavtal. Har du BestEl som din elleverantör tar vi alla frågor vid samma tillfälle.  

  • Jag funderar på att skaffa elbil. Vad ska jag tänka på när det gäller laddningen? Säljer ni laddstolpar?

Helt rätt att redan innan investeringen av elbil fundera på laddsituationen. Ta reda på vilken effekt som krävs. Undvik att använda vägguttag eller motorvärmaruttag. I villor finns ofta goda förutsättningar att sätta upp en egen laddare. Tyvärr säljer inte vi laddstolpar. Titta även på nätavgiften och ladda elbilen vid rätt tidpunkt! Har du inte normaltariff med timavläsning idag kommer du liksom alla våra kunder att ha det inom några år.

  • Var kan jag se vilken huvudsäkring jag har hemma?

I ditt mätarskåp sitter dina tre huvudsäkringar. Det står oftast tryckt på säkringen vilken A de har men säkringarna har även olika färg; 16A Grå 20A Blå 25A Gul osv. Vi skriver dessutom alltid ut på fakturans specifikation vilken huvudsäkring du har.

  • Jag bytte uppvärmningssystem i mitt hus för några månader sedan. Kan jag se statistik på min elanvändning på ett enkelt sätt?

På Mina sidor kan du enkelt se din förbrukning. Du kan själv välja vilken tidsperiod du vill få statistik och beroende på hur ofta vi läser av din mätare kan du även få dygnsvärden och timvärden. Klicka på länken Mina sidor via Bjärke Energis hemsida och logga in med bank-ID eller lösenord.

  • Jag ska gräva på min tomt och vet att det ligger elledningar i närheten. Hur försäkrar jag mig om att jag inte gräver av dem?

När man planerar in att gräva på sin tomt ska man alltid begära kabelutsättning för att vara på säkra sidan. Begäran görs via ledningskollen.se och utförs inom fem arbetsdagar och är gratis.

  • Vad ska jag tänka på när det åskar?

När det åskar uppstår höga spänningar och även om blixten inte slår ner i huset kan elektriska produkter såsom TV-apparater och datorer skadas. Utrustning som är kopplad både till el- och telenätet är särskilt utsatt vid åska. I dag finns många tekniska prylar hemma som kan ta stryk. Dra ur alla stickproppar och antennkablar när åskan går. Om man har möjlighet bör man dra ur kontakten till TV, bredbandsmodem, telefoner och datorer redan innan ovädret bryter ut.

  • Vad kostar det att ansluta ett nytt hus till elnätet och spelar det någon roll var jag bygger någonstans?

Kostnaden för att ansluta sin villa, upp till 25A, till elnätet är bestämt av Energimarknadsinspektionen och avgörs av en schablonmetod. Metoden utgår från fågelvägsavståndet från den anläggning som ska anslutas till anslutningspunkten i befintligt elnät. Se förtydligande priser här på hemsidan https://www.bjerke-energi.se/elnat/ansluta-till-elnatet/

  • Hur ofta läser ni av min elmätare?

Elnätsföretagen är skyldiga att registrera mätvärden vid varje månadsskifte. Vid fjärravläsning som vi numera använder oss av överförs mätvärden automatiskt vid månadsskiften från mätaren till oss genom insamlingssystem. När vi har fått in värdena ska dessa rapporteras vidare till ditt elhandelsföretag. När du som kund har normaltariff läser vi av per timma. Detsamma om du har ett elavtal som kräver det.

  • Hur vet jag hur stor årsförbrukning jag har?

På din fakturans specifikation kan du se det senaste årets förbrukning. Det går också bra att logga in på Mina sidor och hitta uppgiften. Här kan du välja själv vilken period du vill se. Klicka på länken Mina sidor via Bjärke Energis hemsida och logga in med bank-ID eller lösenord.

FRÅGOR OM ELPRODUKTION

  • Behöver jag anmäla till er innan jag sätter upp solpaneler på taket?

Ja detta görs via en föranmälan från din elektriker.

  • Min solproduktion har blivit godkänd hos Energimyndigheten, ska jag göra något mer nu?

Du behöver inte göra något mer till oss. När din anläggning satts i drift läser vi av din produktion som matas ut på elnätet och skicka dessa uppgifter till Energimyndigheten. När det gäller elcertifikat, ursprungsgarantier samt betalning för din överproduktion är det avtal med din elhandlare som gäller. Kontakta dem.

FRÅGOR TILL KUNDTJÄNST

  • Ni har skickat ett brev om att jag byter elleverantör. Varför gör ni det?

Vi har fått ett elektroniskt meddelande från din nya elleverantör om att de tecknat avtal med dig om elleveransen från ett visst datum. Vi ska då meddela din nuvarande elleverantör med den uppgiften samt skicka mätarställningen vid datumet för skiftet. Vårt brev till dig är endast en upplysning.

  • Är orolig att jag blivit lurad av telefonförsäljare som utgav sig för att ha ett samarbete med er. Kan det stämma och hur kan jag kolla upp saken?

Det finns tyvärr ett fåtal oseriösa elhandlare i Sverige. Ibland ringer de runt i närområdet och säger sig samarbeta med Bjärke Energi och sälja elavtal tillsammans med oss. Detta stämmer inte! För att kolla upp om du ingått något avtal ber vi dig kontakta oss. Ett tips är att spärra din mobiltelefon, genom Nix, mot ovälkomna telefonsamtal från företag:

Ring 077-228 00 00 från det telefonnummer du vill spärra och följ instruktionerna.

  • Får ni som elnätsägare bestämma själva vilken nivå på avgifterna ni har? Blir inte det orättvist?

Du kan inte själv välja vilket elnätsbolag du vill ha då det alltid finns endast en elnätsägare per område i Sverige. Just eftersom du inte kan bestämma själv kontrolleras samtliga elnätsbolag av Energimarknadsinspektionen. Det är en oberoende myndighet som granskar elnätsavgifter och ser till så att elnätsägarna sköter sitt jobb. 

  • Hur fungerar e-faktura?

När du väljer e-faktura, skickas dina fakturor elektroniskt direkt till din Internetbank. Du slipper där att skriva in bankgironummer, belopp, datum och OCR-numret. Allt du behöver göra är att kontrollera och godkänna med ett klick och fakturan betalas automatiskt på förfallodagen.

  • Jag har försökt att ansöka om e-faktura men det verkar inte fungera, vad gör jag för fel?

Enklast ansöker man om e-faktura via sin Internetbank och de kan hjälpa dig om det uppstår problem. Det är viktigt att abonnemanget står på samma personnummer som den som ansöker om e-faktura. Ring oss så hjälper vi dig, tel 0322-650500.

  • Vad är ett anläggnings-ID?

Anläggnings-ID är det unika nummer som tillhör en specifik elanslutning ungefär som anslutningens personnummer. Du hittar det på din faktura från oss.

  • Hur länge har jag kvar på mitt elavtal?

Uppgifter på ditt elavtal såsom pris och bindningstid vet bara du och din elhandlare. Kontakta din elleverantör med frågan.

  • Jag har fått brev om en fullmakt från er men vill inte byta, hur gör jag?

Har du tecknat ett avtal per telefon har du 14 dagars ångerrätt från att du fick bekräftelsen. Detta gäller både om du fått bekräftelsen via post eller godkänt via bank-ID eller sms.  I övrigt får du kontakta din nya elleverantör för att kontrollera villkoren.

  • Jag har läst att alla kunder ska få normaltariff inom några år. Vad innebär det?

Det stämmer! Det innebär att alla kunder som finns på Bjärke Energis elnät kommer att läsas av varje timma. Många får då ett förändrat sätt att debiteras för sin elkostnad. Fakturans elnätskostnad består då av tre delar:

  • Årsavgift
  • Energiöverföring –hela månadens förbrukning i kWh
  • Effektavgift – den senaste månadens högsta timförbrukning, mäts i kW

Det är olika á pris beroende på tid på året och dygnet. Dyrare dagtid på vintern. Anledningen till att alla ska ha normaltariff som innehåller effektavgift är att myndigheterna vill att kunderna ska jämna ut sin elanvändning bättre än idag. Med en sådan här elnätsavgift finns incitament att göra det för att spara pengar. Läs mer här på hemsidan och se filmen om hur normaltariff fungerar https://www.bjerke-energi.se/elnat/tariffer

FRÅGOR OM ANDELAR

  • Jag har köpt hus kopplat till ert elnät och har hört att jag då blir andelsägare. Stämmer det och vad innebär det?

Det kan stämma då de flesta fastighetsägare på vårt elnätsområde äger andelar i vår förening. Att äga andelar och vara medlem i Bjärke Energi ekonomisk förening innebär att man får delta på stämman och lämna motioner eller synpunkter. Dessutom beslutar stämman om det ska göras en återbäring på vinsten vilket vi gjorde så sent som 2020. Alla medlemmar får då en minuspost på sin faktura. Läs mer om andelsägande här på hemsidan https://www.bjerke-energi.se/om-bjarke-energi/andelsagare/ 

  • Jag har fått en minuspost på min räkning med meddelande om återbäring, vad betyder det?

Det betyder att du äger andelar i vår förening och att stämman beslutat om återbäring på tidigare års vinst. Läs mer om andelsägande här på hemsidan https://www.bjerke-energi.se/om-bjarke-energi/andelsagare/ 

FRÅGOR OM FIBER

  • Jag har fått min fiber installerad i huset, vad gör jag nu?

Grattis! Nu planerar du in var du vill placera din router för wifi samt hur du ska dra dina nätverkskablar mellan fiberboxen och tv:n. Det går också att köra tv-signalen trådlöst beroende på planlösning i huset. Sedan beställer du dina tjänster via bjarke.zmarket.se.

  • När kommer fakturan på anslutningsavgiften till Bjärkefiber?

I de flesta fall debiteras anslutningsavgiften i samband med att fiberdosan installeras hos dig. I vissa fall, som t.ex. om kunden dröjer med sin grävinsats kan dock avgiften debiteras innan dess.

  • Hur ska man veta vilken operatör man ska välja på Zmarket?

Varje kund får se vilket behov av hastighet och önskemål om bindningstid osv som man har. Är man osäker kan man alltid ringa Bredbandsrådgivaren. Se https://bjarke.zmarket.se/

  • När får jag fiber till mig?

Vi lägger ut generell information om våra områden här på hemsidan https://www.bjerke-energi.se/bjarkefiber/pagaende-och-kommande-fiberprojekt/ men för en enskild adress ber vi att ni kontaktar oss.