Bjärke Energi

Vill du prenumerera på våra nyheter? Kicka här!

Nyheter

Halebop ny på Zmarket

27 januari, 2020

Den 22 januari lanserade Zmarket ytterligare en ny tjänsteleverantör för er som Bjärkefiberkunder! Halebop startar nu upp sin bredbandssatsning och hälsar:

”Vi har Sveriges nöjdaste mobilkunder, 10 år av 12 enligt SKI. Det ger oss fortsatt förtroende att göra vår grej. Att vara trovärdiga och schyssta. På riktigt. Nu börjar resan mot Sveriges nöjdaste bredbandskunder.”

Myndighetsavgifter

11 januari, 2020

Regeringen har beslutat om en höjning av elsäkerhetsavgiften samt nätövervakningsavgiften fr.o.m. 2020. Detta görs för att stärka arbetet med koncessionshantering och nätkoder samt förebygga elsäkerhetsrelaterade risker i syfte att skydda liv, hälsa och egendom.

Avgifterna debiteras via elräkningen en gång per år. Avgifternas storlek och vad de används till hittar ni på vår hemsida bjerke-energi.se/kundservice/myndighetsavgifter

 

Röjning av ledningsgator

8 januari, 2020

Vecka 2 börjar vi röja våra ledningsgator. Detta innebär att vi tar ner och rensar bort träd och sly under våra luftledningar för att minska risken för trädpåfall. Vi börjar med att röja en mindre sträcka i området runt Loo. Därefter fortsätter vi med området kring Lena-Fly och Hjällnäs-Östad.

Förnybar eller fossilfri energi – vad menas?

6 januari, 2020

Den svenska elproduktionen är till 98 % fossilfri vilket innebär fri från kol, olja eller gas. I Europa ligger snittet betydligt lägre, 40 %.  Här räknas förutom alla förnybara energikällor även kärnkraft in.

Med förnybar energi menas elproduktion genom sol, vind, vatten och biobränsle, d.v.s.  källor som hela tiden naturligt förnyas och inte kommer att ta slut. Sverige har där satt upp ett eget klimatmål som säger att vi ska ha en 100 % förnybar elproduktion år 2040. Idag har vi elproduktion från förnyelsebara källor på ca 50 %.

Gott Nytt År!

31 december, 2019

Nytt år med nya möjligheter! Vi hörs 2020!

Bjärke Energi önskar God Jul

23 december, 2019

Nu i juletider du tryggt och varmt kan mysa

även dina juleljus och lampor kan lysa

Tack vare elen blir livet lätt att leva

och julgröten både varm och lätt att sleva

Tomten vandrar runt i bygdens vrå

och vi sjunger bästa fålen apelgrå

Tillsammans gör vi tillvaron till en fest

med el till alla mår vi som bäst!

Med fundering om att vi kan dansa bomfaderalla

önskar vi en GOD JUL till er alla!

Höjd energiskatt från 1 januari 2020

21 december, 2019

Från och med 1 januari 2020 höjs energiskatten på el med 0,75 öre per kWh inklusive moms.

Regeringen fastställer före november månads utgång varje år den nya energiskatten som ska tas ut för påföljande kalenderår. Avgiften debiteras våra elnätskunder via vår faktura och vi betalar sedan in beloppet till Skatteverket.

 

Aktuell skattesats på el från och med 1 januari 2020 är 44,13 öre/kWh (35,3 öre/kWh exklusive moms).

 

Nya elnätstariffer

19 december, 2019

Den 1 februari 2020 justerar vi elnätsavgiften. Den generella höjningen blir +1,2%. Avgifterna i detalj finns på vår hemsida.

Ny vägbelysning längs gc-väg

18 november, 2019

Sedan i fredags är vägbelysningen i Långared, från Equmeniakyrkan ut mot Attholmen, släckt p.g.a. bygget av den nya gång- och cykelvägen. Den befintliga belysningen kommer att rivas inom kort för att sedan bygga upp ny belysning.

Fredagsfilm

15 november, 2019

Vi på Bjärke Energi vill ge våra kunder de bästa förutsättningarna när det gäller infrastruktur men också kunskap om el och energi. Vi försöker därför hjälpa till med information både via vår hemsida men också i samband med våra samtal med er. För att göra det ytterligare lite bättre har vi nu gjort tre filmer som var och en förklarar sitt område. Dessa finns nu att se på youtube (sökord Bjärke Energi) samt på vår hemsida.

Idag gör vi lite extra reklam för filmen som besvarar frågan – Vad är ett effektabonnemang?

Klicka på bilden för en liten filmvisning:

 

Tidningen Din Energi ute nu

7 november, 2019

Denna vecka landar magasinet Din energi i brevlådan hos alla våra elnätskunder. Håll utkik efter den och läs artiklar om bl.a. tankarna kring elbrist och vad som egentligen menas med det.

Om du saknar tidningen eller inte kan vänta tills den kommer hem till dig kan du läsa den här DinEnergi_1903_Bjärke

Trevlig läsning!

Nytt magasin att läsa

4 november, 2019

Nu finns årets upplaga av Zmarket magasin att läsa digitalt. Klicka på länken nedan eller gå in via vår hemsida.

zmagasin1920

Fredagsfilm

1 november, 2019

Vi på Bjärke Energi vill ge våra kunder de bästa förutsättningarna när det gäller infrastruktur men också kunskap om el och energi. Vi försöker därför hjälpa till med information både via vår hemsida men också i samband med våra samtal med er. För att göra det ytterligare lite bättre har vi nu gjort tre filmer som var och en förklarar sitt område. Dessa finns nu att se på youtube (sökord Bjärke Energi) samt på vår hemsida.

Idag gör vi lite extra reklam för filmen som besvarar frågan – Funderar ni på att sätta upp solceller?

Klicka på bilden för en liten filmvisning:

 

Snabbt och säkert med e-postfaktura

28 oktober, 2019

Bjärke Energi samfakturerar med BestEl och det är därför de som står som avsändare på er elräkning. Dock har vi ett gemensamt arbete för att dels snabba på leveransen av själva fakturan hem till dig som kund men också för att säkerställa att den verkligen levereras.

Vi känner därför att e-postfaktura skulle vara ett bra alternativ för många av våra kunder. Detta kan man ju dessutom kombinera med autogiro om man önskar.

 

Om du får din elräkning via posten idag och vill ändra till e-postfaktura kan du göra något av följande:

  • Svara på detta e-postmeddelande. Uppge namn och personnummer eller anläggningsuppgifter.
  • Ring kundservice på telefon 0322-650500

 

Det finns fler fördelar med e-postfaktura såsom miljö, ekonomi och rörelsefrihet såklart!

Fredagsfilm

25 oktober, 2019

Vi på Bjärke Energi vill gärna ge våra kunder de bästa förutsättningarna när det gäller infrastruktur men också kunskap. Vi försöker därför hjälpa till med information både via vår hemsida men också i samband med samtal med er. För att göra det ytterligare lite bättre har vi nu gjort tre filmer som var och en förklarar sitt område. Dessa finns nu att se på youtube (sökord Bjärke Energi) samt på vår hemsida.

Idag gör vi lite extra reklam för filmen som besvarar frågan – Vad är skillnaden mellan elnätsbolag och elhandelsbolag?

Klicka på bilden för en liten filmvisning:

 

Bättre kvalitet på elnätet ger säkrare elleverans hem till dig

17 oktober, 2019

Vi på Bjärke Energi arbetar ständigt för att säkra elleveransen hem till dig på ett tryggt och stabilt sätt. Detta görs främst genom att vädersäkra vårt luftburna elnät genom att ta bort träd och buskar som växer i närheten eller som i många fall ersätta luftledningen med jordkabel. Detta är ett arbete som pågår kontinuerligt. Numera passar vi också på att förstärka elnätet när vi bygger vårt fibernät.

Under senaste året har vi byggt om 21 km högspänningsledning samt 36 km lågspänningsledning. Vilka områden som prioriteras är beroende på status och kvalitetskrav. Enligt vår egen beräkning har vi drygt 15 km högspänningsledning kvar att vädersäkra de närmaste åren. I dagsläget består 77% av vårt ledningsnät av jordkabel. Vi har dessutom byggt 14 nya transformatorstationer vilket också förbättrar standarden på elnätet. Är du intresserad av att veta hur framtidsplanerna ser ut i just ditt område är du välkommen att kontakta oss.

Varning för vissa elbolag i Dagens Industri idag

14 oktober, 2019

Sammanfattning av artikeln:

Sju elbolag hamnar på svarta listan över företag med mest klagomål. För första gången går nu statliga Konsumenternas energimarknadsbyrå ut och varnar framtida kunder. Elmarknaden är en av de mest problematiska konsumentmarknaderna och energimarknadsbyrån publicerar nu för första gången en lista över de elhandelsföretag som får mest klagomål.

”Vi ser stora skillnader när det gäller klagomålsstatistiken. En vanlig fråga från konsumenterna är om det finns företag som har mycket klagomål. Många är beredda att betala några kronor extra för att slippa de med mycket problem”, säger Anna Carlén, vd på Konsumenternas energimarknadsbyrå.

Flera av företagen på listan har haft en hög andel klagomål under en längre tid. Två av dem är Stockholms elbolag och Göta energi, elbolag som i fjol omsatte omkring 170 respektive 880 Mkr och har en stadig tillväxt.

I klagomålen anger konsumenter att giltigt avtal inte har ingåtts, man har tackat nej till erbjudanden eller har aldrig haft kontakt med företaget. Avtal ska också ha förlängts utan kundens vetskap och så kallade brytavgifter ska sedan ha skickats när man valt ett annat bolag.

Elbolagen med mest klagomål:
• Stockholms elbolag: Många klagomål under lång tid
• Göta energi: Många klagomål under lång tid
• Nordic green energy: Många klagomål under lång tid
• AxiliaMånga: Klagomål under lång tid
• Nordisk krafthandel: Många klagomål under lång tid
• Fi-nergy: Många klagomål under lång tid
• Telinet: Många klagomål under den senaste tiden

 

Hela artikeln ser du här:

Besiktning av våra luftledningar nästa vecka

4 oktober, 2019

Vi kommer att genomföra besiktning av vårt luftledningsnät med hjälp av helikopter under vecka 41.

Besiktning av våra luftledningar görs för att säkerställa leveranssäkerheten till våra kunder och ev. hitta ledningssträckor som behöver åtgärdas. Vi har mycket skog på vårt område och det är nödvändigt att ta till denna hjälp för att få en bra överblick av vårt elnät.

Djurägare bör vara lite extra uppmärksamma under denna veckan. Start tisdag eftermiddag.

Tack för er förståelse!

Vi ses på Bjärkedagen!

14 september, 2019

Lördagen den 28 september hålls Bjärkedagen i Sollebrunn. Detta är ett evenemang som anordnas för att visa upp företag, föreningar och andra initiativ i bygden på ett trevligt och trivsamt sätt. Under dagen erbjuds även Bjärkeloppet för barn samt underhållning på scenen av bl.a. Magnus Carlsson.

Bjärke Energi vill precis som tidigare självklart delta på denna dag och vi ser fram emot att träffa våra kunder! Kanske har ni funderingar kring solproduktion, fiberutbyggnad eller allmänna frågor om er elanvändning. Vi försöker alltid att ge er svar på plats.

Hoppas vi ses!