Bjärke Energi

Vill du prenumerera på våra nyheter? Kicka här!

Nyheter

Bättre kvalitet på elnätet ger säkrare elleverans hem till dig

17 oktober, 2019

Vi på Bjärke Energi arbetar ständigt för att säkra elleveransen hem till dig på ett tryggt och stabilt sätt. Detta görs främst genom att vädersäkra vårt luftburna elnät genom att ta bort träd och buskar som växer i närheten eller som i många fall ersätta luftledningen med jordkabel. Detta är ett arbete som pågår kontinuerligt. Numera passar vi också på att förstärka elnätet när vi bygger vårt fibernät.

Under senaste året har vi byggt om 21 km högspänningsledning samt 36 km lågspänningsledning. Vilka områden som prioriteras är beroende på status och kvalitetskrav. Enligt vår egen beräkning har vi drygt 15 km högspänningsledning kvar att vädersäkra de närmaste åren. I dagsläget består 77% av vårt ledningsnät av jordkabel. Vi har dessutom byggt 14 nya transformatorstationer vilket också förbättrar standarden på elnätet. Är du intresserad av att veta hur framtidsplanerna ser ut i just ditt område är du välkommen att kontakta oss.

Varning för vissa elbolag i Dagens Industri idag

14 oktober, 2019

Sammanfattning av artikeln:

Sju elbolag hamnar på svarta listan över företag med mest klagomål. För första gången går nu statliga Konsumenternas energimarknadsbyrå ut och varnar framtida kunder. Elmarknaden är en av de mest problematiska konsumentmarknaderna och energimarknadsbyrån publicerar nu för första gången en lista över de elhandelsföretag som får mest klagomål.

”Vi ser stora skillnader när det gäller klagomålsstatistiken. En vanlig fråga från konsumenterna är om det finns företag som har mycket klagomål. Många är beredda att betala några kronor extra för att slippa de med mycket problem”, säger Anna Carlén, vd på Konsumenternas energimarknadsbyrå.

Flera av företagen på listan har haft en hög andel klagomål under en längre tid. Två av dem är Stockholms elbolag och Göta energi, elbolag som i fjol omsatte omkring 170 respektive 880 Mkr och har en stadig tillväxt.

I klagomålen anger konsumenter att giltigt avtal inte har ingåtts, man har tackat nej till erbjudanden eller har aldrig haft kontakt med företaget. Avtal ska också ha förlängts utan kundens vetskap och så kallade brytavgifter ska sedan ha skickats när man valt ett annat bolag.

Elbolagen med mest klagomål:
• Stockholms elbolag: Många klagomål under lång tid
• Göta energi: Många klagomål under lång tid
• Nordic green energy: Många klagomål under lång tid
• AxiliaMånga: Klagomål under lång tid
• Nordisk krafthandel: Många klagomål under lång tid
• Fi-nergy: Många klagomål under lång tid
• Telinet: Många klagomål under den senaste tiden

 

Hela artikeln ser du här:

Besiktning av våra luftledningar nästa vecka

4 oktober, 2019

Vi kommer att genomföra besiktning av vårt luftledningsnät med hjälp av helikopter under vecka 41.

Besiktning av våra luftledningar görs för att säkerställa leveranssäkerheten till våra kunder och ev. hitta ledningssträckor som behöver åtgärdas. Vi har mycket skog på vårt område och det är nödvändigt att ta till denna hjälp för att få en bra överblick av vårt elnät.

Djurägare bör vara lite extra uppmärksamma under denna veckan. Start tisdag eftermiddag.

Tack för er förståelse!

Vi ses på Bjärkedagen!

14 september, 2019

Lördagen den 28 september hålls Bjärkedagen i Sollebrunn. Detta är ett evenemang som anordnas för att visa upp företag, föreningar och andra initiativ i bygden på ett trevligt och trivsamt sätt. Under dagen erbjuds även Bjärkeloppet för barn samt underhållning på scenen av bl.a. Magnus Carlsson.

Bjärke Energi vill precis som tidigare självklart delta på denna dag och vi ser fram emot att träffa våra kunder! Kanske har ni funderingar kring solproduktion, fiberutbyggnad eller allmänna frågor om er elanvändning. Vi försöker alltid att ge er svar på plats.

Hoppas vi ses!

Nya villkor för fiberlån

12 september, 2019

Sedan flera år har vi samarbetat med Sparbanken Alingsås vid anslutningar till Bjärkefiber. Samarbetet innebär att de erbjuder ett sk. fiberlån till våra kunder oavsett vilken bank de tillhör. Villkoren för detta lån är nu uppdaterat och alla uppgifter finns att tillgå på vår hemsida.

Genomgång av vägbelysningen

4 september, 2019

Under september månad kommer vi att gå igenom vägbelysningen i vårt område. Det kan därför komma att lysa även på dagtid dessa dagar för att vi ska kunna se vilka lampor som behöver bytas osv. Vi gör detta arbete på uppdrag av ett flertal kommuner men det omfattar inte Trafikverkets vägar då de sköter det med egen entreprenör.

Besiktning via helikopter

26 augusti, 2019

Vi kommer att genomföra besiktning av vårt luftledningsnät med hjälp av helikopter i oktober månad.

Besiktning av våra luftledningar görs för att säkerställa leveranssäkerheten till våra kunder och ev. hitta ledningssträckor som behöver åtgärdas. Vi har mycket skog på vårt område och det är nödvändigt att ta till denna hjälp för att få en bra överblick av vårt elnät. Ytterligare en notis om detta kommer när vi närmar oss.

 

Välj en karriär inom energi

18 juli, 2019

Energibranschen är avgörande i utvecklingen av ett mer hållbart samhälle. Få branscher har en så stor möjlighet att påverka livet för så många människor, både här och nu och i resan mot en mer hållbar framtid.

Energibranschen är en bransch där du behövs. Oavsett vem du är. Du kan bli en del av en innovativ bransch som med tekniska framsteg påverkar klimatet och livet för många människor. Men det är inte bara tekniska framsteg som gör branschen hållbar. Du som anställd är den viktigaste resursen som finns. Därför har branschen en hög standard när det kommer till förmåner, flexibilitet och möjlighet till personlig utveckling.

Hitta din utbildning idag!

 

El och fiber i Jordalaområdet

8 juli, 2019

Det omfattande jobbet att förse området Jordala-Knutstorp-Dunbäcken med fiber och ett nytt högspänningsnät och ett kraftigt ombyggt lågspänningsnät tog ett rejält kliv framåt i fredags 5 juli då det nya högspänningskabelnätet togs i drift från Knutstorp-Lunden-Apeldalen-Hökedalen till Oxegården. Från Oxegården är dock fortfarande den gamla luftledningsnätet mot Korsdalen i drift.

Nu inträder en semesterperiod, efter denna kommer arbetet att påbörjas igen i Hökedalen mot Korsdalen, Humlebotten och Krösslätt. Till de kunder som grävt färdigt själva så har nu vår fiber nått Apeldalen och ytterligare några kunder i Hökedalen och Oxegården kan nås av fibern under sommaren.

Under avbrottet upptäcktes att en björk hade blåst av och lagt sig på linorna, troligen under torsdagens blåst. Detta fel avhjälptes under avbrottstiden.

Sommartider för vår kundservice

1 juli, 2019

Vår kundservice har öppet för dig hela sommaren via telefon och de ordinarie tiderna 8.00 – 15:30. Däremot är det stängt för besök på kontoret mellan 15 – 26 juli.

Din Energi – återigen i din brevlåda

10 juni, 2019

Denna vecka dimper magasinet Din energi ner i brevlådan hos alla våra elnätskunder. Håll utkik efter den och läs intressanta artiklar om bl. a. solenergi.

Om du saknar tidningen eller inte kan vänta tills den kommer hem till dig kan du läsa den här DinEnergi_1902_Bjärke

Trevlig läsning!

Kontoret håller stängt 6-7 juni

5 juni, 2019

Nationaldagen den 6 juni samt klämdagen 7 juni är kundservice stängd. Vi öppnar som vanligt på måndag den 10 juni. Många frågor kan ni få svar på via vår hemsida eller genom att logga in på Mina sidor.

Trevlig helg!

Kontoret håller stängt 30-31 maj

29 maj, 2019

Kristi himmelsfärds dag den 30 maj samt klämdagen 31 maj är kundservice stängd. Vi öppnar som vanligt på måndag den 3 juni. Många frågor kan ni få svar på via vår hemsida eller genom att logga in på Mina sidor.

Trevlig helg!

Nyvald styrelse på stämman

27 maj, 2019

På vår föreningsstämma förra veckan avtackades Peter Ribbing som styrelseledamot och ordförande för föreningen. Det är numera Ulf Efraimsson som tar hand om ordförandeskapet och som ny ledamot valdes Håkan Carlsson, Sollebrunn, in.  Dessutom ökades styrelsen med en suppleant extra då även Lisa Lanevik, Mörlanda, valdes in.

Bjärke Energis styrelse, se bild:

Övre rad: Birger Knutsson, Stefan Johansson, Jerker Johansson, Magnus Radix

Nedre rad: Håkan Carlsson, Lisa Lanevik, Ulf Efraimsson (ordf.)

El + Fiber = Sant

21 maj, 2019

För att kunna bygga ut vårt fibernät till er kunder på ett kostnadseffektivt sätt behövs fler som delar på kostnaden. Som ni känner till har vi långa ledningslängder och det skulle bli en alltför hög anslutningsavgift om vi enbart grävde för fiber i vårt område. Det är därför ett win-win koncept för både Bjärke Energi och våra kunder att vi i de flesta fall har möjlighet att reinvestera i elnätet i samma projekt. Att vädersäkra och i de flesta fall få bort luftledningarna på känsliga ställen med mycket skog har gjort att vår leveranssäkerhet har stärkts upp ytterligare och är idag på fantastiska 99,9%. Det är när vi ser den siffran samtidigt som vi kan erbjuda våra kunder en stabil och tekniskt stark uppkoppling som vi känner att vi lyckats med vårt mål – att ge landsbygden samma förutsättningar med hjälp av stabil infrastruktur som i städerna.

Nu fortsätter vi med fler områden och tillsammans gör vi det enklare att bo och arbeta runtom i vårt område!

Skärtorsdag

16 april, 2019

På skärtorsdagen den 18 april stänger kundservice kl. 12:00.

Mycket allmän information finns på vår hemsida men ni kan också följa upp mycket intressant kring er egen anläggning, förbrukning och fakturor på Mina Sidor. Ni loggar in via knappen på startsidan på vår hemsida.