Bjärke Energi

Vill du prenumerera på våra nyheter? Kicka här!

Aktuellt

Skärtorsdag

16 april, 2019

På skärtorsdagen den 18 april stänger kundservice kl. 12:00.

Mycket allmän information finns på vår hemsida men ni kan också följa upp mycket intressant kring er egen anläggning, förbrukning och fakturor på Mina Sidor. Ni loggar in via knappen på startsidan på vår hemsida.

 

Bredbandsrådgivaren

3 april, 2019

Ring Bredbandsrådgivaren om frågor kring olika operatörer och tjänster i fibernätet.

Öppettider:

Vardagar kl. 8-19

Lördag och Söndag kl. 11-16

 

Magasinet Din Energi i brevlådan denna veckan

7 mars, 2019

Inom de närmaste dagarna delas magasinet Din Energi ut till alla våra kunder. Den innehåller bl. a. intressant läsning om hur det är att arbete med el samt förklarar vad Li-Fi är för något. Håll utkik i brevlådan!

Telefonförsäljare

22 februari, 2019

Många kunder har den senaste tiden hört av sig till oss och varit oroliga då de blivit uppringda av telefonförsäljare som försöker sälja in elavtal. De har lovat guldkantade avtal utan att veta vilket bolag eller avtal kunden har idag. Vi listar därför några tips som kan vara bra att känna till:

  • Ingen annan än du själv och ditt nuvarande elbolag vet vilket sorts elavtal och pris du har. Telefonförsäljaren kan alltså inte veta om ditt elpris är högre eller lägre än det som säljaren erbjuder.
  • Se upp när ni lämnar fullmakt via telefon, internet eller i butik så att inte fullmakten ger bolaget större befogenheter än vad som diskuterats. Att ge ett företag en fullmakt till byte av elbolag gör att du släpper kontrollen på vilket bolag och vilket sorts avtal din anläggning får.
  • Det finns vissa förmedlingstjänster som gör upphandlingar och byten till ett annat elbolag åt dig. Detta låter bra men innebär tyvärr allt som oftast att de byter till det elbolag som erbjuder förmedlaren bäst ersättning.
  • Riksdagen har beslutat om skriftlighetskrav när avtal tecknas genom telefonförsäljning. Kravet gäller från den 1 juni 2018.
  • Vid tecknande av elavtal via telefon gäller 14 dagars ångerrätt om säljaren ringt.
  • Vid säljsamtal till mobilen har man oftast inte sitt nuvarande avtal till hands och kan jämföra. Anmäl därför både din hemtelefon och mobiltelefon till NIX-registret: nix.nu

Vår slutsats är att du som kund själv kan, genom ett eller ett par enkla telefonsamtal, kontrollera vilken typ av avtal och elbolag som du vill ha. Behåll kontrollen själv och är du osäker på något kring hanteringen av elavtal finns alltid vi som ditt elnätsföretag för rådgivning. Dessutom finns även opartiska Konsumenternas energimarknadsbyrå till hands.

Film från en solelsproducent

10 februari, 2019

Från intresse till solceller på taket, hur går det till? Hör Elias berätta om sin resa från tanke till produktion.

Se filmen

Snart når vårens solstrålar fram till oss och för många kanske det aktualiserar tankarna på att skaffa solceller. På vår hemsida finns mycket information att läsa kring detta så följ nedanstående länk.

Mikroproduktion

Ingen förändring i myndighetsavgifterna

4 februari, 2019

På elräkningen i februari finns tre myndighetsavgifter; elsäkerhetsavgift, elberedskapsavgift och nätövervakningsavgift. De här tre avgifterna finansierar olika delar av statens verksamhet inom elområdet. Avgifterna är beslutade av riksdag och regering, se förordningen (2017:1040) om elberedskapsavgift, nätövervakningsavgift och elsäkerhetsavgift. Dessa kommer att vara oförändrade 2019.

Läs mer

Öppet hus på elens dag 23 januari

22 januari, 2019

Onsdagen den 23 januari firas Elens dag i Sverige. Vi passar på att ha öppet hus och bjuder i år in våra barn och ungdomar med sina föräldrar till en stund hos oss. Det blir experiment, lyckohjul, korv med bröd samt chans att få åka i vår bandvagn! Dessutom får besökarna en välfylld goodiebag! Detta vill ni inte missa så ta med era barn, barnbarn, kusinbarn eller grannbarn och besök oss imorgon mellan kl. 17:00 – 19:00.

 

VÄLKOMNA!

 

Kapacitetsbrist och effektbrist – vad är vad?

19 januari, 2019

Det pratas mycket om kapacitetsbrist och effektbrist just nu. Men vad betyder det egentligen och vad är problemet?

Med kapacitetsbrist menas ofta en av följande två saker: Antingen produceras inte tillräckligt mycket el, eller så har inte elnäten kapacitet att ansluta och leverera el i den utsträckning som efterfrågas. Det är helt enkelt ”fullt” i elnäten.

Det är främst det senare, det vill säga kapacitetsbrist i elnäten, som har diskuterats den senaste tiden. Diskussionen är ofta kopplad till tillväxt och nyetableringar. Ett exempel är etableringen av serverhallar som kräver en stor mängd el och där det i många fall är just trångt i elnäten som är utmaningen. Att bygga nya ledningar tar tid och är dyrt men kanske kan kapacitet i elnäten till en viss del frigöras genom smart teknik och en del utmaningar som även kan avhjälpas genom att jobba med efterfrågeflexibilitet på olika sätt.

Med effektbrist menar man oftast den situation som kan uppstå några timmar en riktigt kall vinterdag när elförbrukningen är så hög att den el som vi producerar i Sverige inte räcker till utan vi behöver importera. Det är ingen brist i egentlig mening eftersom vi använder oss av den stora europeiska marknad vi är sammankopplade med för att hantera detta läge. Handel mellan länder är grunden för ett effektivt resursutnyttjande. Det gäller oavsett väder.

I Sverige har vi också en effektreserv som kan kickas igång om vi får så kallad effektbrist. Just nu finns det reservkraftverk som kommer att startas om det skulle uppstå effektbrist eller om den normala produktionen av vattenkraft, kärnkraft eller vindkraft störs av någon anledning.

Röjning av ledningsgator

13 januari, 2019

Under vintern sker röjning av träd och buskar under våra hög- och lågspänningsledningar samt runt våra transformatorstationer. Under januari-februari finns vi i området runt Sollebrunn-Torp-Borrås-Bjärlanda-Magra-Uplo-Bergstena samt området kring Loo-Gräfsnäs-Erska.

 

Om du som markägare har några särskilda synpunkter eller önskemål i samband med detta ber vi dig kontakta oss.

Montörer till Roslagen

12 januari, 2019

Stormen Alfrida har slagit hårt mot Roslagen och ett stort antal elabonnenter har varit strömlösa i många dagar nu. Vattenfall har arbetet intensivt under hela perioden och haft stor personalstyrka på plats. Dessutom har andra elnätsföretag i Sverige skickat linjemontörer till området för att bistå i arbetet. När helgen nu närmar sig behöver ett flertal av arbetslagen få permission och vila vilket gjort att vi på Bjärke Energi nu har skickat två av våra linjemontörer till området för att arbeta de kommande dagarna.

Denna typ av samverkan är ett fint exempel på branschens vilja att prioritera kundens behov och ett tecken på bra samarbeten hos våra linjemontörer!

Fjärrvärme – resurseffektiv uppvärmning

11 januari, 2019

Sedan mitten av nittiotalet äger Bjärke Energi en panncentral mitt i centrala Sollebrunn som förser bl.a. Sollebrunn skola, Bjärkehallen, Vårdcentralen, Bjärkegården samt ett flertal privata bostäder med värme. I gårdagens Alingsås Tidning publicerades en artikel om det arbete som gjorts och ska göras för att minska det upplevda bullret i samband med pelletsleveranser till panncentralen.

Artikeln täckte inte in all information kring bakgrunden till vår fjärrvärmeverksamhet så för att för att få veta mer hänvisar vi till vår hemsida via följande länk: Fjärrvärme

 

Månadsfaktura till alla elnätskunder

8 januari, 2019

Fr.o.m. januari 2019 kommer alla våra kunder att faktureras varje månad. Sedan tidigare faktureras de flesta av våra kunder varje månad men framöver gäller detta alla oavsett säkring eller förbrukning.

För att underlätta för dig som nu kommer att få fakturan oftare erbjuder vi både e-faktura och e-postfaktura vilka båda kan kombineras med autogiro.

Följ länken nedan för mer information om hur du kan göra din fakturahantering smidigare.

Betalservice

Minskat stöd till solenergi

28 december, 2018

På senare år har solenergi ökat kraftigt i Sverige. Som en effekt av den nya statsbudgeten kommer dock det statliga investeringsstödet att halveras nästa år. Under 2018 har 1 miljard delats ut i stöd och 2019 är det istället en nivå strax över 500 miljoner kronor avsatta för detta. Innebörden blir enligt förslaget en sänkning av bidraget från 30% till 15% för t.ex. en villaägare som sätter upp solceller på taket. Det är alltså lika många som får bidrag men ett mindre belopp.

Solenergi står idag bara för ett par promille av den totala elproduktionen i Sverige men ökar snabbt.

God Jul önskas alla våra kunder

19 december, 2018

Kundservice har stängt 27-28 december.

Vi hörs igen den 2 januari. Till dess finns mycket information att hämta på vår hemsida samt om ni loggar in på Mina sidor.