Vid driftstörning

Har du ingen ström hemma?

Gå igenom checklistan nedan innan du kontaktar oss för en felanmälan!


Du har helt spänningslöst

Kontrollera om möjligt om grannen eller utomhusbelysning i området har spänning. Är även grannen utan spänning är troligen felet på elnätet utanför din egen fastighet. Innan du kontaktar Bjärke Energi, kontrollera följande:

  • Finns jordfelsbrytare – kontrollera om den löst ut.
  • Om jordfelsbrytaren har löst ut, försök slå till den.

Löser jordfelsbrytaren ut igen – följ instruktionerna nedan:

  1. Skruva ur alternativt slå från säkringarna i centralen.
  2. Slå till jordfelsbrytaren.
  3. Skruva i alternativt slå till säkringarna en och en tills jordfelsbrytaren löser ut igen.
  4. Skruva ur alternativt slå ifrån den säkring som förorsakade att jordfelsbrytaren löste ut.
  5. Kontrollera apparater anslutna på den grupp som orsakade att jordfelsbrytaren löste ut. Vanlig felkälla är utomhusbelysning som utsatts för fukt.
  6. Om du inte hittar felet själv, kontakta en auktoriserad elinstallatör.

Du har strömavbrott på vissa ställen i bostaden

  1. Kontrollera i första hand säkringarna i gruppcentralen.
  2. Kontrollera därefter huvudsäkringarna (vanligtvis placerade vid din elmätare).
  3. Om inget syns på huvudsäkringarna, slå ifrån huvudbrytaren.
  4. Flytta sedan säkringarna ett steg.
  5. Slå till huvudbrytaren och kolla om felet har flyttat sig (då borde andra delar av huset bli spänningslöst).
  6. Om felet flyttat sig är en av huvudsäkringarna trasig.
  7. Byt i så fall den trasiga säkringen.
  8. Om säkringen fortsatt går, kontakta en auktoriserad elinstallatör.

Om inget av ovanstående hjälper

Är du elnätskund hos Bjärke Energi, ring oss och gör en felanmälan.

Du kontaktar oss på telefon 0322 – 650 515